Działanie czujników NOx

Do zastosowań 12V i 24V w pojazdach pasażerskich, a także lekkich lub ciężkich pojazdach użytkowych (na drogach iw terenie) stosuje się czujniki Nox. Czujnik składa się z sondy i jednostki sterującej czujnika (SCU) połączonych ze sobą za pomocą wiązki przewodów. Sonda jest szybka i łatwa do zainstalowania dzięki śrubie mocującej.

Dlaczego używany jest czujnik NOx?

Sensory noxPrecyzyjne, aktualne odczyty z układu wydechowego są wymagane do wydajnego oczyszczania spalin. Sensory NOx mają wiele wspólnego z szerokopasmowymi czujnikami tlenu, ale zwykle mają swój własny moduł, który komunikuje się z ECM pojazdu za pośrednictwem magistrali CAN. W większości zastosowań będą używane dwa czujniki NOx; jeden na wylocie wydechu turbosprężarki i drugi za katalizatorem SCR. Te dwa sygnały są następnie porównywane w celu określenia wydajności konwersji katalizatora. Ponieważ silnik FSI ma wtryski bezpośrednie, a spalanie jest proporcjonalnie większe niż w przypadku zwykłych silników, powstają sensory NOx. Właśnie dlatego wiele marek samochodów musi instalować katalizator i czujnik x który przechowuje, mierzy i przetwarza gazy w mniej szkodliwe. Ponieważ czujnik ma ograniczoną żywotność, prędzej czy później ulegnie awarii. Jeśli sygnał z czujnika NOx nie mieści się już w określonej szerokości pasma, jednostka sterująca silnika wykrywa usterkę, która powoduje, że silnik wchodzi w tryb awaryjny, w którym zwiększa się zużycie paliwa i silnik lekko się zatrzymuje. Lampka awarii silnika zaczyna się świecić.

Wraz ze wzrostem popularności aut z drugiej ręki, warto zastanowić się, nad ich wpływem na środowisko. Wiele starszych aut nie spełnia norm dotyczących emisji spalin. W trosce o środowisko naturalne warto zastanowić się, czy nasze auto mu nie szkodzi w znacznym stopniu.